Kuulutko sinäkin heihin, jotka inhoavat muutoksia?  Eipä ihme, muutokset uhkaavat hallinnan tunnetta ja pakottavat epämukavuusalueelle.

Tämän päivän työelämässä muutokset ovat arkea, joka koskee kaikkia aloja ja ammattiryhmiä.  Pitkäkään koulutus tai vahva ammattiosaaminen eivät tuo suojaa, kun resursseja vähennetään ja yyteitä pyöritetään rutiinilla. Murros on tapahtunut niin nopeasti, että ihmisen kyky sietää turbulenssia ei ole pysynyt perässä.

Työpaikan muutokset harvoin uhkaavat henkeä, mutta hyvinvointi on vaakalaudalla. Jatkuva epävarmuus on raskasta ja stressaavaa. Työt on silti hoidettava, ehkä suurempikin osuus kuin ennen. On oltava joustava, aktiivinen ja tuottelias, vaikka perusturvallisuus on järkkynyt.

Vakituisten työsuhteiden murentuessa pätkätöiksi työttömyys tulee monelle tutuksi. Siinä vaiheessa, kun omaa irtisanomislappua leimataan, on mietittävä ehkä ensimmäistä kertaa sitten kouluvuosien: kuka olen, mitä osaan ja haluan, miten erotun? Mikä on minun kilpailuvalttini? Työttömyyden pitkittymisestä seuraa iso rypäs tunteita riippumatta siitä, miten realistisia ne ovat: ”Entä jos en kelpaa, mitä jos en enää osaa, ehkä en oikeasti pystykään?”

Elämässä eteen tulee väistämättä tilanteita, joihin ei voi vaikuttaa, mutta joiden kanssa on pakko elää. Raskaassakin tilanteessa on mahdollisuus vaikuttaa omaan oloon. Voit tietoisesti kasvattaa henkistä kuntoasi suuntaamalla katsetta hyvään ja siihen, mikä sinussa on arvokasta. Omien voimavarojen vahvistaminen ja hyvä henkinen kunto tuovat suojaa ja mielenrauhaa muutosten ristiaallokossa.

Vahvat elämänhallinnan taidot ovat nykypäivän työelämän avaintaitoja ammatillisen osaamisen ohella. Usein törmää siihen harhaluuloon, että henkiset voimavarat kulkevat geeneissä. Ehkä sinäkin ajattelet, että toiset nyt vain ovat myönteisempiä kuin toiset. Perimäkin vaikuttaa, mutta itseasiassa jopa 40 % henkisestä kantista on harjoiteltavissa. Henkistä kuntoa voi harjoitella läpi koko elämän, ja samalla vahvistuu myös tunne siitä, että on itse oman laivansa kapteeni ja voi vaikuttaa sen kulkuun.

Miten elämänhallinnan taitoja voi treenata? Voit aloittaa kiinnittämällä huomion hyvinvointiisi, tunnistamalla stressioireesi ja reagoimalla niihin. Lisää itsetuntemusta ja arvostusta saat omien vahvuuksien listaamisella ja onnistumistarinoiden kirjaamisella.

Yksi vahvimpia mielen hyvinvointia lisääviä keinoja on myönteinen tulevaisuuden usko, taito asettaa mielekkäitä tavoitteita ja päämääriä. Kun vahvistat unelmiasi, alkaa tulevaisuus hiljalleen kirkastua. Tuntematon ei enää pelota, vaan tulevaisuus tuntuu olevan täynnä mahdollisuuksia.